La această întrunire au participat 45 bibliotecari şcolari, de colegiu
şi din şcoli profesionale, specialişti - responsabili de activitatea
bibliotecilor şcolare din învăţămîntul
profesional tehnic a OLSDÎ, Zona de NORD a Republicii Moldova, raioanele
Briceni, Donduşeni, Edineţ, Glodeni, Drochia, Rîşcani, Făleşti, Floreşti,
Ocniţa, Rezina, Sîngerei, Soroca, Şoldăneşti, Teleneşti, Ungheni şi mun. Bălţi.
În deschiderea ședinței, moderatoarea Elena Harconiţa, directorul BŞ
USARB, Preşedintele Filialei BIN ABRM, a remarcat importanţa întrunirii
naţionale a specialiştilor în aşa
componenţă, faptul că pentru prima dată pe site-ul Ministerului
Educației al R.Moldova a fost inaugurată o rubrică specială consacrată
bibliotecilor din învăţămînt. Aceste schimbări efectuîndu-se datorită efortului
și deschiderii către problemele bibliotecilor a consultantului Direcției e-Transformare şi Informatizare
Ana Plamadeală.
Doamna Ana Plămădeală a relatat în continuare despre actele
curente emise de Ministerul Educaţiei al R. Moldova în care sînt vizate
bibliotecile şcolare: Standardele minime de dotare a şcolilor primare,
gimnaziilor şi liceelor cu mijloace TIC, aprobate prin Ordinul nr. 581 din
24.06.2015; Aprobarea standardelor minime de dotare a instituţiilor cu mijloace
TIC a instituţiiilor din învăţămîntul profesional tehnic, Ordinul nr. 1043 din
29.10.2015; Proiect de Ordin: Standarde minime de dotare a bibliotecilor
şcolare cu mijloace TIC; Constituirea Consiliului Bibliotecilor din
învăţămîntul general, profesional şi superior din RM pe lîngă Ministerul
Educaţiei; Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului
Bibliotecilor din învăţămîntul general, profesional şi superior din RM. Ordinul
nr. 792 din 30.07.2015. Conform acestor acte se recomandă ca
biblioteca școlară să dețină cel puţin un calculator, o tabletă sau un laptop,
acestea avînd ieşire la Internet. Pe agenda Ministerului se află redactarea Regulamentelor de organizare şi
funcţionare a bibliotecilor din învăţămînt,
acestea fiind actualizate doar după aprobarea noii Legi a bibliotecilor
din R. Moldova.
Elena Harconiţa, directorul BŞ USARB,
Preşedintele Filialei BIN ABRM, a făcut referinţă la comunicarea Dlui Igor
Şarov, preşedintele CBN şi Eugenia Bejan, secretar, care în Conferinţa Naţională a Managerilor de
biblioteci: Consolidarea sistemului naţional de biblioteci: Imperativ,
necesitate, soluţii, au vorbit despre realizările Consiliului
Biblioteconomic Naţional de pe lîngă Ministerul Culturii al RM, trecînd în
revistă cele mai importante documente elaborate şi aprobate, inclusiv Regulamentul Privind activitatea
metodologică în cadrul Sistemului Naţional de Biblioteci din Republica Moldova,
Forma 6C şi
Notele explicative pentru completarea ei. Participanţii au fost atenţionaţi asupra diferenţelor
dintre formularul vechi şi cel nou, fiindu-le recomandat
termenul de prezentare a tabelelor centralizatoare pînă la 30 ianuarie. Alături
de responsabilii de activitatea bibliotecarilor şcolari de la OLSDÎ, Forma 6C a
fost distribuită bibliotecarilor de colegii, şcoli profesionale şi de
meserii.
Participanţilor la şedinţa
profesională le-a fost propus Proiectul FIŞEI DE EVALUARE a bibliotecii din
învățămîntul general şi profesional tehnic, document elaborat în cadrul
Consiliului bibliotecilor din învățămînt (CBI). Ana Plamadeala a argumentat necesitatea
elaborării fișei de evaluare pentru bibliotecile din învățămîntul profesional tehnic,
pentru a face o analiză a situației bibliotecilor respective. „Ne-am propus să vedem o situaţie cu date reale, competente, pe care să le
prezentăm Ministerului”, a mai
specificat Dumneaei.
Elena Cociurca, metodist OLSDÎ
Soroca, a solicitat introducerea în fișa
bibliotecii școlare, a unor criterii de evaluare, de exemplu, cum este
oglindită activitatea bibliotecii școlare în Planul managerial al instituției,
colaborarea cu cadrele didactice, asigurarea cu materiale metodice curente, registrul de
manuale, Schema de închiriere, portofoliul instituției, portofoliul bibliotecarului,
învățămîntul la distanță etc.
În urma discuţiilor şi
propunerilor din partea specialiştilor OLSDÎ FIŞA a fost completată cu
noi poziţii, urmînd a fi aprobată la
nivel de Minister pentru a începe, din 11 ianuarie 2016, procesul de evaluare a
bibliotecilor din învăţămîntul profesional tehnic.
Elena Harconiţa a mai informat audiența despre
cursurile de formare profesională de scurtă
durată Bazele Biblioteconomiei și
științelor informării (75
ore), organizate de Secţia de Formare Continuă a USM în colaborare cu Asociaţia
Bibliotecarilor din Republica Moldova pe 10-19 decembrie 2015 la Biblioteca
Ştiinţifică USARB. Conform Regulamentului privind modul de conferire a
categoriilor de calificare personalului de specialitate din biblioteci (nr. 17 din 05.02.2015), specialiştii cu studii superioare, precum şi specialiştii cu studii medii
de specialitate din alte domenii de formare profesională, angajaţi în
biblioteci şi care solicită conferirea categoriei de calificare, vor fi admişi
la atestare doar după o pregătire profesională conform unei programe speciale în
bazele Biblioteconomiei şi Ştiinţelor
Informării. La aceste cursuri, care se vor desfășura la Biblioteca
Științifică USARB, sînt invitați bibliotecari din toate tipurile de biblioteci,
Universitatea propunîndu-le şi cazarea. În viitor fomatorii naţionali vor fi
selectați şi din rîndul bibliotecarilor bălţeni. Mai continuă înscrierea la programul de recalificare a
personalului de bibliotecă pentru deţinătorii studiilor superioare în alte
domenii (durata studiilor – 1 an), posesorii diplomelor respective primind calificativul de bibliotecar.
Elena Stratan, şef serviciu Cercetare.
Asistenţa de specialitate la Biblioteca Ştiinţifică USARB, a evidenţiat
principalele activităţi îndeplinite de către membrii Filialei BIN (Biblioteci
de învăţămînt din Nord) a ABRM şi a Centrului Biblioteconomic în anul 2015, după care au urmat unele
propuneri privind Programul de activitate pentru anul 2016. Printre acestea se
află completarea şi analiza Chestionarului privind necesitățile de formare profesională
și asistență metodologică. Cu
titlu de noutate a fost remarcată editarea, în premieră, a lucrării Întruniri profesionale în
Filiala BIN - Biblioteci de învăţămînt din Nord, anii 2007-2015, o sinteză a parcursului de formare profesională a bibliotecarilor din
învățămînt din nordul Republicii Moldova.
În contextul
promovării experienţelor inovative
Olesea Cogut, specialist coordonator, metodist DECR Edineţ şi Gorcinschi Mariana, bibliotecar, au
relatat despre deschiderea Centrului de Informare în locul fostei biblioteci
şcolare, despre Inaugurarea Laboratorului raional al bibliotecarilor şcolari "e-Bibliotec@ noastră" la Liceul
Teoretic „Mihai Eminescu” din or. Edineţ,
despre dotarea spaţiilor moderne cu mobilier modular şi echipament informatic
performant. Cele mai înalte aprecieri merită
bibliotecarul şi, desigur, directorul - Doamna Natalia Cojocaru, absolventă a
USARB, un adevărat director al Mileniului 3 care ştie să susţină oamenii
laborioşi şi să schimbe radical viaţa
şcolii.
Au diseminat informaţii de la
reuniunile profesionale din ţară Lina
Mihaluţa, director adjunct, Elena
Ţurcan, bibliotecar, BŞ USARB (Conferința anuală a ABRM Biblioteci dinamice: confruntări, experiențe,
succese); Mihaela Staver, bibliotecar principal (Neconferinţa:
RestartTrain); Elena Harconiţa, directorul BŞ USARB (Conferinţa
Naţională a Managerilor de biblioteci: Consolidarea sistemului naţional de
biblioteci: Imperativ, necesitate, soluţii).
În finalul ședinței discuţiile s-au centrat pe problemele curente și de perspectivă din activitatea bibliotecilor: închirierea
manualelor, contractele de închiriere, asigurarea cu manuale, sursele de
asigurare etc. Bibliotecarii, membrii ABRM,
au fost invitaţi să se înregistreze în baza de date respectivă, completînd formularul de pe
site-ul ABRM, inclusiv
achitarea cotizației. Toate informaţiile, prezentate în
cadrul şedinţei, au fost oferite pe stick sau expediate prin e-mail.
Acest
eveniment profesional, prin subiectele și discuțiile ce le-a avut,
interacțiunea de tip feed-back, a ținut să amplifice cordonarea activității
biblioteconomice, educaționale și de formare continua, valorificarea
experiențelor inovative, modelarea cadrului de reglementare, soluționarea
problemelor în domeniu etc.
La
buna organizare a ședinței au contribuit: Elena Harconiţa, director BȘ
USARB (elena.harconita@mail.ru);
Ana Plămădeală, consultant, Direcţia e-Transformare şi Informatizare (ana.plamadeala@edu.md), Lina Mihaluţa,
director adjunct (aculina12@mail.ru); Elena
Stratan, şef serviciu (elena.stratan1@gmail.com);
Mihaela Staver, bibliotecar principal, Serviciul Cercetare. Asistenţa de specialitate (staver.mihaela@gmail.com); Tatiana Prian,
bibliotecar principal, Centrul Informatizare şi activităţi în reţea (prian.tatyana@gmail.com),
Silvia Ciobanu, şef Centru (sciobanu64@gmail.com);
Antonina Antonova, bibliotecar, Centrul Marketing. Activitate editorială (antonova.antonina29@gmail.com); Natalia
Culicov, şef oficiu, Serviciul Informare cercetare bibliografică (culicov.natalia@gmail.com),
Angela Hăbăşescu, şef oficiu, serviciul Comunicarea colecţiilor (angelahabasescu@gmail.com).
Galerie
foto aici
Elena Harconița, director BȘ USARB
Elena Stratan, șef serviciu Cercetare. Asistența de
specialitate







Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu